Jak najít a správně využít příležitost k podnikání

„Příležitost je tam, kde si ji najdete, nikoli tam, kde si ona najde vás.“

Peter F. Drucker

Každý nápad je potřeba vyzkoušet hned! Dokud je myšlenka aktuální a zaměstnává mozek svého majitele 24 hodin denně, je potřeba se jí chytit. Jenže ne každý nápad se časem ukáže jako realizovatelný a ne každý podnikatelský plán je úspěšný. Jak se tedy vyvarovat zbytečných chyb hned na začátku?

Bez důkladné analýzy začít podnikání (ne)jde

Není důležité, zda podnikat začínáte nebo již za sebou máte několik úspěšných projektů. Chceme-li z prvotní myšlenky vytvořit příležitost k podnikání a následnému dlouhodobému zisku, musíme ji podrobit hlubšímu zkoumání.

Bez úvodní analýzy to jde také, ale dáme-li si na ni čas, ušetříme si spoustu peněz a snad i zklamání. Analytických metod je spousta. Velmi užitečná je SWOT analýza, ve které posuzujeme silné stránky, slabé stránky, příležitosti a ohrožení. V prostředí internetu zase využijete analýzu klíčových slov a trendů ve vyhledávání.

Ale nemám v úmyslu vytvořit přehled analytických metod, chci se na podnikatelský nápad podívat jednoduše. Výsledek bude tentýž, ale snad pochopitelnější. Takže začneme se zkoumáním a analyzováním podnikatelského nápadu od úplného začátku:

  • Potřebuje to někdo?
  • Je to užitečné?
  • Dělá to už někdo?
  • Kdo je moje konkurence?
  • Rozumím tomu?
  • Budu se muset něco učit?
  • Platil(a) bych za to, kdyby mi to nabídl?
  • Kolik bych za to zaplatil(a)?
  • Proč to mám udělat?
  • Kam se chci dostat?
  • Kolik chci vydělávat?
  • Má mě to uživit?
  • Kdo mi v tom pomůže?
  • Mám na to čas?
  • Mám na to know how?
  • Mám na to lidi?
  • Kolik peněz to bude stát?
  • Mám na to?
  • Musím si na to půjčit?
  • Chce se mi opravdu do toho?
  • Jak to budu dělat?
  • Proč to mám udělat?
  • Můžu to dělat dlouhodobě?
  • Uvěří mi to někdo?

Plešatý muž s vlasovou kosmetikou a tlustá výživová poradkyně

Nic osobního v tom nadpisu nehledejte. Jsou to pouze dva názorné příklady nesprávného uchopení podnikatelského nápadu. Můžeme si poctivě odpovědět na všechny výše uvedené otázky, ale na co se bohužel často zapomíná je věrohodnost. A to nejen nabízeného zboží nebo služby. Nápad může být skvělý, ve všech analýzách mít pozitivní výsledky, ale realizace se zadrhne na osobě podnikatele.

  • Koupíte si přípravek na podporu růstu vlasů od plešatého muže?
  • Necháte si sestavit jídelníček od tlusté výživové poradkyně?
  • Půjdete si koupit mobilní telefon do pekařství?

A tak bych mohla pokračovat ještě dlouho. Může být kozel zahradníkem? Potenciální zákazník musí uvěřit tomu, že nakupuje zboží nebo služby od toho, kdo své práci rozumí. A to nejen teoreticky.

Marketing je mocný

Realizovat jde snad každý nápad. A každý nápad lze prozkoumat z mnoha úhlů pohledu. Někdy to chce více či méně úsilí, více či méně peněz, delší či kratší čas. A smyslem marketingu je vytvoření poptávky po něčem, co ještě zákazníci neznají a neví, že to potřebují.

Úlohou marketingu není uspokojení potřeb. Úlohou marketingu je vytvářet potřeby, vytvářet poptávku.

Jen se to někdy „láme přes koleno“ trošku víc, než je nutné. Když se plešatý muž rozhodne, že bude nejúspěšnějším prodejcem přípravků na růst vlasů, má několik možností, aby uspěl. Může mít upřímný zájem na tom, aby byl objeven zázračný přípravek proti vypadávání vlasů, aby už nikdy nikdo neoplešatěl. Může do výzkumu investovat spousty peněz v zájmu lidstva. Ale nejvíce uvěřitelné bude, když mu vlasy opravdu narostou.

Nebudu se pouštět do úvah, které jsou na hraně lékařských zázraků, zůstaneme u marketingu. Takový muž může být nejúspěšnějším v oboru díky tomu, že zůstane v pozadí a na veřejnosti bude místo něj vystupovat někdo s hustou kšticí. Najme si lidi, kteří budou prezentovat jeho firmu navenek a budou pro zákazníky důvěryhodní po všech stránkách. Vždy to bude trochu „na hraně“, ale plešatému bohužel asi nikdy nikdo neuvěří, že jeho přípravky na růst vlasů fungují. Při dostatku financí a soustavné práci to půjde. Až mu díky jeho zázračnému přípravku vlasy opravdu narostou, stane se ze dne na den asi nejbohatším mužem planety.

A nebo se rozhodne ze své holé hlavy udělat přednost a založí své podnikání právě na plešatosti. Bude dělat to, čemu rozumí. Může propagovat pleš jako módní styl, nabízet kosmetické přípravky na péči o holou pokožku hlavy. Nebo bude vyrábět a prodávat kvalitní paruky z pravých vlasů a čepice. Stejný člověk, prakticky stejné téma, jen nahlížené z jiného úhlu pohledu.

Je-li podnikateli produkt blízký a je s ním vnitřně ztotožněný, rozumí problému a potřebám svých zákazníků, bude jeho podnikání pro zákazníky věrohodnější a on mnohem úspěšnější.

Pod svícnem je největší tma

Může se stát, že nás někdy osvítí nápad, který nám tak trochu zatemní mozek. Chceme nápad zrealizovat stůj co stůj, protože jsme přesvědčení o tom, že je to nápad skvělý, bude fungovat, zákazníci budou produkt kupovat a my budeme dlouhodobě tvořit zisk. Analýzy necháme stranou, protože v tomto transu má rozum zrovna dovolenou.

Když se dostaneme do fáze, kdy máme klapky na očích a realizaci nápadu podřizujete celý svůj život, nenecháme si poradit. Každou radu v tomto stavu vnímáme jako osobní útok na vlastní osobu a každý poradce je v ten moment největší nepřítel.

A pak se snadno stane, že se tlustá paní stane výživovou poradkyní. Má velkou výhodu v tom, že se další tlusté paní nebudou stydět jít si k ní pro radu. Ale co dál? Uvěří někdo, že se stravuje zdravě? Že své práci rozumí a žije tak, jak radí ostatním? A podobně na tom bude žena, která naopak nikdy neměla problém se svojí váhou, přestože se v jednom kuse cpe. Opravu ví, jaké je to bojovat s hmotností?

Proto jsou nejlepšími výživovými poradci ti, kdo mají osobní zkušenost s hubnutím. Lépe se dokáží vžít do požadavků a potřeb svých klientů. Znají jejich problémy, rozumí jim a umí nabídnout kvalitní radu. A naše tlustá výživová poradkyně bude velmi úspěšná tehdy, když ukáže svým klientům své fotky „před“ a „po“. Pak budou její služby věrohodné.

Někdy stačí nechat nápad trochu dozrát. I správné načasování má vliv na úspěch.

Malá rekapitulace na závěr

  • Důkladná příprava na začátku nám ušetří čas, peníze i starosti při realizaci.
  • Budeme-li dělat to, co opravdu umíme a čemu rozumíme, snáz dosáhneme úspěchu.