Je to problém nebo nová příležitost?

„Podnik, který nedokáže předvídat budoucí problémy se skutečně řítí do problémů. Každý problém je vlastně zamaskovaná příležitost.“

Philip Kotler

A jsme u známých rčení, že každá mince má dvě strany, a že pesimista vidí sklenici polo-prázdnou, zatímco optimista ji vidí polo-plnou. Pesimisté by snad raději neměli číst dál 🙂

Neříkejte, že něco nejde

Patřím k těm lidem, kteří za každým zdánlivým problémem hledají příležitost. A tak když jsem před pár lety jako vedoucí obchodního oddělení stála před úkolem spustit nový eshop pro Vinné sklepy Valtice, byla to skutečná výzva. V té době jsem eshopy znala jen jako zákazník, a to bylo o světě ecommerce asi tak vše. Online prodej vína byl můj první krok do světa online marketingu.


Jen eshop? Kdo se o něj bude starat?

Některým obchodním zástupcům dodavatelských firem, které jsem oslovila do výběrového řízení na dodání eshopu, chvílemi lezly oči z důlků a padaly vlasy hrůzou. A já si chvílemi připadala jako pologramotný polointeligent, který se ještě navíc ocitl na cizí planetě, kde se mluví úplně jiným jazykem. Ale neklesejme na mysli, každý problém má řešení! 🙂

Jestli máte svůj vlastní web nebo eshop, tak asi tušíte, kolik je s tím práce. Kdo neví, tak jen pro ilustraci:

  • někdo musí do eshopu vložit produkty s podrobnými popisy, fotky a ceny,
  • musí vymyslet obsah statické části webu, strukturu, napsat texty, vložit je do redakčního systému a nahrát obrázky, které ještě předtím vhodně zmenší a pojmenuje,
  • nastaví ceny produktů, dopravné, poštovné a další obchodní podmínky,
  • bude vymýšlet speciální nabídky pro stálé zákazníky a upravovat podle toho ceny,
  • bude psát aktuality a novinky, které může i nasdílet na sociálních sítích,
  • někdo musí se zákazníky komunikovat a odpovídat na dotazy nebo řešit reklamace,
  • také někdo musí vybrat kvalitního dopravce nebo banku pro online platební metody,
  • a ještě bude hledat nové zdroje návštěvnosti webu.

A to ještě není zdaleka vše. Jestliže chce provozovatel eshopu využít služeb marketingové agentury, je bezpodmínečně nutné, aby rozuměl předkládaným reportům a aby dokázal vyhodnotit, které náklady mají smysl. Placené i bezplatné zápisy v katalozích, PPC reklama, newslettery, PR články, bannery, soutěže a jiná forma reklamy a propagace, k tomu cenové srovnávače, a pak několikrát týdně číst nabídky různých agentur i jednotlivců, kteří se snaží přesvědčit o dokonalosti svých služeb popisovaných onlajnštinou, které bez dlouhého studia stejně nerozumíte…


Pauza!!! Zpět!!! KDO mi vloží všechny produkty do eshopu???

Ač se to zdálo mnohým osloveným firmám naprosto nepochopitelné vzhledem k počtu položek v eshopu, trvala jsem na tom, že produkty do eshopu bude vkládat automat. Já chtěla provozovat eshop „bez práce“ a místo administrativního pracovníka na jeho správu investovat peníze raději do marketingu.

Pokud tvoříte nový eshop, pečlivě zvažte, jak náročná bude administrace, správa a aktualizace produktů! Porovnejte náklady na manuální správu s náklady na případnou automatizaci.

Když jsem v roce 2012 trvala na tom, že eshop bude propojený s ERP systémem a aktualizace sortimentu a ceníku bude automatizovaná, dočkala jsem se od některých potenciálních dodavatelů výsměchu ve smyslu „jdete s kanónem na vrabce“. Letos, v roce 2015, jsem četla už několik „žhavých tipů“, jak eshop zautomatizovat. Usmívám se 🙂

Při rozhodování, zda budete spravovat produkty v eshopu manuálně nebo pomocí automatu, se zaměřte na tyto otázky:

  • Kolik produktů v eshopu bude a jak často se budou měnit? (Ač se to nezdá, v případě vína se mohou měnit informace o získaných medailích z výstav, necháte víno s novou medailí znovu vyfotit, mění se ročníky přívlastkových vín nebo výrobní šarže.)
  • Kdo bude v eshopu nakupovat a kolik zákaznických skupin s různými ceníky budete v eshopu mít? (Bude eshop určený výhradně pro soukromou spotřebu (B2C) nebo v něm budou nakupovat velkoodběratelé (B2B))?
  • Budete nabízett výhodnější cenu pro registrované zákazníky nebo věrnostní systém? Kdo bude ceníky spravovat a nastavovat případné slevové akce a jak často?
  • Kdo bude zpracovávat přijaté objednávky a jak to bude časově náročné?

Odhadněte čas nutný pro manuální vkládání, správu i vyřízení objednávek a porovnejte odhadované mzdové náklady s cenovou nabídkou na automatizaci. A vezměte také v úvahu míru možného vzniku chyb při manuální správě.


To nebyl jen eshop, ale další nová příležitost

Říká se, že je nutné soustředit se vždy jen na jeden cíl. A já ještě doplňuji, že…

…při tom usilovném soustředění na jeden cíl je užitečné používat i periferní vidění

V pomyslném hledáčku jsem měla stále  jeden cíl, a tím bylo spuštění eshopu. Přece jen jsem byla jako vedoucí obchodního oddělení zodpovědná za obchod. Ale periferním viděním jsem objevila novou příležitost pro zefektivnění související práce.

Spravovat eshop téměř bez práce a mít víc času na marketing, to byla vize, kvůli které jsem se nejdřív naučila ajťáčtinu, abych se až v další fázi pustila do onlajnštiny…


Příště si přečtete o tom, že striktní specializace a tunelové vidění je sice fajn, ale široký rozhled do stran je mnohem zábavnější…


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *