K čemu jsou dobré informační portály a firemní katalogy?

Kdysi vznikl Seznam.cz – něco nového, kde každý mohl najít vše, co hledal, protože informací v něm bylo ze začátku relativně málo a informační portály tehdy byly ještě „na houbách“ nebo „v plenkách“. Nápad to byl vskutku skvělý. Na rozdíl od Google byl na Seznamu katalog pouze českých firem, byl v češtině a cokoli tuzemského jste tam v podstatě našli. Kdo nebyl na Seznamu, jako by ani nebyl.

Vznikaly i první sociální sítě a v době telefonického připojení jste mohli platit měsíčně i tisíce za internetové připojení. Já byla na ICQ pro chatování a na Skype kvůli telefonování a to docela stačilo. Sociální sítě typu Chat.cz, Lide.cz nebo Spoluzaci.cz nebyly sice podle současných měřítek nic moc, ale tenkrát docela stačily na „zabití nudy“.

Mohli jste jen tak nezávazně s někým klábosit a neřešili jste fotky a hlavně, nebyla tam reklama, alespoň ne v tak masivním měřítku jako dnes na Facebooku. Jenže místo aby se lidé snažili vytvářet nové věci, přicházet s novými myšlenkami, tak vedle Seznamu začaly vznikat další informační portály, které obsahově začaly Google a Seznam napodobovat. Tiscali, Centrum, Atlas a další. A vedle ICQ, Skype a jiných sítí vznikaly ve světě sítě další a nové. A vedle katalogu firem na Seznam.cz začaly vznikat další katalogy.

Potřebujeme další katalogy? Nestačí fulltextové hledání?

V době, kdy jsme měli jen jeden telefonní seznam (Zlaté stránky), tak jste věděli, že když hledáte například hotel v Břeclavi, tak hledáte v kategorii „hotel“ (nebo „ubytování“) v sekci Břeclav (nebo Břeclavsko). Našli jste telefonní číslo a jelikož tenkrát ještě nebylo tolik mobilních telefonů, obvykle to byla jedna pevná linka a telefon někdo po zazvonění zvedl.

V současné době vznikají stále nové a další více či méně kvalitní informační weby. A tak se může stát, že hledáte „hotel v Břeclavi“ a zobrazí se vám obrovská spousta různých odkazů na cestovní kanceláře a dokonce hotely v okolních obcích, které mají ulici s názvem Břeclavská(!). Takže fulltextové vyhledávání je třeba pro hledání dovolené problém.

Pojďme do katalogů a filtrujme v kategoriích. Který katalog je ten správný? Jak se v tom vyznat? Nejhorší je, když kliknete na ten, který měl zajímavou reklamu a po vstupu na web zjistíte, že jste sice hledali „hotel v Břeclavi“, ale dostali jste se na cestovní portál, kde musíte znovu zadávat, že hledáte hotel v Břeclavi a oni se zaměřují na zahraniční pobyty? Není to ztráta času?

Největší problém současného množství katalogů a informačních portálů je ten, že jsou v nich neaktuální údaje! Představte si, že vám obchodní zástupce nabídne placený zápis v katalogu. Pro začátek vloží údaje zdarma, aby ukázal, jak to bude váš zápis v katalogu vypadat. Nabídku nepřijmete a na katalog časem zapomenete. Jenže údaje o vaší firmě tam možná v podobě neplaceného firemního zápisu zůstanou.

Je užitečné mít přehled o všech katalozích a zápisech, které firma na internetu má, aby v nich udržovala aktuální údaje. Když nechcete v katalogu být, trvejte na smazání zápisu.

Ve kterém katalogu nebo informačního webu mít firemní zápis, aby mě zákazníci našli?

Ani nevím, kolik existuje turistických a informačních portálů. Pokud se na to dívám ze strany začínajícího podnikatele, tak bohužel nevím, kde se moji zákazníci pohybují a kde hledají informace.  Podle čeho zákazník vybere ten, v němž hledá informace? A najde vždy to, co hledal? Sto lidí, sto chutí, sto názorů. Dejme tomu, že máme dvacet informačních portálů a na každém se pohybuje jiná skupina lidí a každá z nich může být naše tzv. cílová skupina zákazníků.

Aby s nimi podnikatel komunikoval, musí tedy komunikovat všemi cestami. A zde začíná problém přeinformované společnosti. Představme si, že mám onen hotel v Břeclavi. Kde najdu zákazníka? Zřejmě v katalogu firem a na turistických a cestovatelských portálech. Nebo spíše v online katalogu akcí? Na portále pro cykloturisty nebo vinařské turisty?

Už jsme přehlcení informacemi a žádný další megalomanský projekt, žádný další superportál nám neudělá život lepším a hledání informací snazším, pokud k němu nezačneme přistupovat jako ke zdroji kvalitních informací, nejen jako na zdroj snadných příjmů z reklamy pro provozovatele.

Kam má majitel hotelu umístit svůj katalogový zápis či reklamu? Myslíte, že všude? Ano, tato odpověď se nabízí, pokud by peníze vložené do zápisu v katalogu skutečně přivedly nejen návštěvníka, ale především platícího zákazníka. Jenže pokud od vás bude chtít každý katalog jen 5tis. za zápis ročně, je to docela slušný balík peněz. Kolik vám který přivede návštěvníků a jak zjistíte, že se vám tato reklama vyplatí?

Používáte-li Google Analytics nebo jiný nástroj, zjistíte to docela snadno a lépe si můžete řídit náklady na internetovou i offline reklamu.

Kdo je zákazník a kde hledá informace?

Podnikatel si musí v první řadě uvědomit, kdo je jeho zákazník, jak se na internetu chová, co čte a co ho zajímá. A zkusit se občas vcítit do pozice návštěvníka, ke kterému hledá cestu. A to je podle mě znovuobjevení specializace a individuálního přístupu k zákazníkovi, jako k lidské bytosti. Hledat zákazníky podobného smýšlení, jako je on sám. Pak bude snazší je najít.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *