Analýza na začátku nového podnikání

„Nasycený trh neexistuje.“

Philip Kotler

Máte nápad na své vlastní podnikání a chcete ho uvést do života? Nebo už podnikáte a chcete zkusit nový obor? Co všechno vás čeká a nemine dřív než začne nápad vydělávat peníze? Analýza. I když slovo samo o sobě může někoho děsit, je to občas i zábava 🙂

Analýza trhu a konkurence

Dejme tomu, že se jako žena rozhodnu prodávat obuv. Stačí jen toto rozhodnutí samo o sobě, aby mi obchod vydělával peníze? Určitě ne. A stejně jako v minulém článku, se na to podíváme velmi jednoduše.

Než začneme podnikat v jakémkoliv oboru, potřebujeme k tomu mít důvod. A mnoho nápadů vzniká právě proto, že nám něco chybíPostrádáme nějaké zboží nebo službu a to natolik, že se rozhodneme založit na tom své podnikání. Odborně se tomu v marketingu říká nika, nebo-li mezera na trhu, výklenek. Je to volný tržní prostor.

Objevit mezeru na trhu je cílem mnoha podnikatelů.

Důvody k podnikání

To, že se žena rozhodne otevřít obchod s obuví, může mít mnoho důvodů včetně obyčejné nudy nebo rozmaru. Ale z velké části bude příčinou to, že se chce odlišit anebo má zvláštní požadavky na obuv a na trhu nenašla to, co hledala. Možná má tato žena velikost obuvi 43. Má svůj osobní důvod a osobní zájem o určité boty nadměrné velikosti, a protože podle jejího vkusu není dostatečný výběr, rozhodne se v tomto oboru podnikat. Čím víc jsou důvody osobní, tím lépe podnikatel dokáže analyzovat konkurenci. On totiž žádnou nenašel, když hledal to, co mu chybělo!! Takže bezděky objevil mezeru na trhu.

Žena s nohami velikosti 43 má například velmi silný důvod a skvělou motivaci otevřít si obchod s nadměrnou obuví. Hledala v okolí, hledala na internetu, možná si zajela do zahraničí, ale takové boty, které by se jí líbily, na trhu nejsou. Nebo jsou, ale ve velmi omezené nabídce a ve vyšší cenové hladině. Ona chce nosit hezké a kvalitní boty.

Osobní důvody jsou skvělou a silnou motivací.

Znalost prostředí

Při svém soukromém hledání odhalila, že konkurence v tomto segmentu je nízká, sortiment úzký a ceny vysoké. Nadměrná obuv je její osobní důvod k podnikání. Má silnou motivaci, zná potřeby a požadavky zákazníků, protože jsou podobní jako ona sama. Velmi snadno si tak může definovat cílovou skupinu zákazníků.

Naše podnikatelka už zná segment, zná potřeby a požadavky svých zákazníků. Je tedy bezesporu, že její zboží bude užitečné pro úzkou skupinu zákazníků. Také ví, že tento tržní segment je natolik specifický, že je vhodnější přenést podnikání rovnou na internet a otevřít eshop s nadměrnou obuví. Bude potřebovat sklad, takže otevře současně i kamennou prodejnu, která bude sloužit jako výdejní místo pro eshop.

Dokonalá znalost prostředí a specializace je silnou konkurenční výhodou.

Cenotvorba a obchodní podmínky

Než se pustíme do vytvoření názvu obchodu a objednání domény pro eshop, podíváme se trochu i na finanční stránku věci. Už jsme si v minulém odstavci shrnuli, že zvolený tržní segment je úzký, konkurence je nízká a ceny jsou vysoké. Z toho nám vyplývá, že neexistuje důvod bojovat cenou. Z předchozí analýzy víme, že zákazníci z naší cílové skupiny jsou zvyklí platit za boty určitou částku.

Pro začínající podnikatelku je proto docela snadný úkol udělat si důkladnější analýzu konkurence z pohledu zákazníka. A když bude otvírat eshop, porovná si obchodní podmínky i ceny několika obchodů s obuví.

A zde už je na místě být při analýze důkladní. I když segment známe, v případě ceny bude vhodné porovnat si ceny a obchodní podmínky i těch prodejců bot, které dosud nepovažujeme za přímé konkurenty – dosud nenabízí boty nadměrných velikostí.

Jak analyzovat konkurenci na internetu

Kterými konkurenty a potenciálními konkurenty se při analýze zabývat? V této fázi ještě nebudeme řešit analýzu klíčových slov, teď se na obchody s obuví podíváme očima zákazníka, který na internetu hledá zboží tak, jak mu slova přijdou na mysl. Takže do vyhledávače zadáme „dámské boty velikosti 43“. Zábava začíná, když dnes na konci června vidím placenou PPC reklamu na zimní brusle 🙂

Díky tomu, že některé obchody mají nastavené PPC reklamy hodně všeobecně, se na vyhledávací dotaz zobrazí spousta nerelevantních odkazů. Takže se nejprve zaměříme na výsledky přirozeného vyhledávání (organické, fulltextové vyhledávání), tedy takové, které nejsou označené jako reklama. Zde je totiž vyšší míra pravděpodobnosti, že jsme na vyhledávací dotaz „dámské boty velikosti 43“ skutečně narazili na konkurenty.

U všech zjištěných konkurentů si na internetu snadno zjistíme jejich aktuální nabídku, šíři sortimentu i ceny. Je výhodné vytvořit si tabulku, do které si zapíšeme cenové rozpětí, typy bot a poznačíme si i naše osobní dojmy z pozice zákazníka. Teď zatím ještě jsme potenciální zákazníci.

Velmi užitečné pro naši další práci bude nutné porovnat dodací a obchodní podmínky. Srovnáváme si druhy dopravy, počty a adresy výdejních míst, garantovanou dobu dodání, cenu dopravného a limit pro nákup s dopravou zdarma. Také nás budou zajímat používané platební metody, věrnostní systém a různé benefity. I to nás zajímá ještě jako zákazníka. Dodací podmínky si můžeme porovnat též u obchodů, které nadměrnou velikost zatím nenabízí a nepovažujeme je tedy za přímé konkurenty.

Analýza struktury konkurenčního eshopu

Když už brouzdáme po internetu a prohlížíme si eshopy s obuví, je výhodné zapsat si jak nazývají obchody s obuví své kategorie zboží. Blíže se k tomu vrátíme při analýze klíčových slov a SEO. Nyní na začátku nám bude stačit vědět, do jakých kategorií obchody obvykle boty dělí a podle čeho může zákazník zboží filtrovat. Bude se nám to hodit při tvorbě vlastního eshopu už zanedlouho a už se k tomu nebudeme muset vracet.

Skutečně je výhodné zapsat si do tabulky úplně všechny kategorie používané v eshopech s obuví. Dělení obuvi na dámskou a pánskou, letní a zimní, koženou, textilní, syntetickou, podle příležitosti na sportovní, společenskou, taneční a tak dále. A jako budoucí eshopista si teď začneme všímat nejen názvů, ale též URL adresy, které se nám při kliknutí na kategorii zobrazí, takže abychom to měli přesně, můžeme si URL zkopírovat také do tabulky.

Pečlivá a systematická příprava nám ušetří čas při realizaci.

Malá rekapitulace na závěr

  • Jestliže vám na trhu chybí určité zboží nebo služby a nenašli jste to, možná jste objevili volný tržní prostor (niku). Využijte tuto příležitost pro své vlastní podnikání.
  • Při analýze konkurence buďte důkladní a ze začátku se na ni dívejte očima nezaujatého zákazníka. Konkurence není zlo, které máte zahubit. Konkurenční boj je příležitost pracovat na zlepšování své nabídky zboží nebo služeb.
  • Dokonalá znalost prostředí a svých zákazníků je pro podnikatele velkou konkurenční výhodou.